Van schoolreis naar Travel Learning Experience

Breda, 2 oktober 2018


Persoonlijke ontwikkeling komt steeds centraler te staan tijdens de buitenlandse schoolreis


Van schoolreis naar Travel Learning Experience
Persoonlijke ontwikkeling komt steeds centraler te staan tijdens de schoolreis. Dit constateert schoolreisspecialist Travel Inventive samen met een kopgroep docenten.

‘Tell me, and I will forget. Show me, and I may remember. Involve me, and I will understand.’ Dit oeroude Chinese spreekwoord was zijn tijd ver vooruit. Overal om ons heen zien we dat iets vertellen of iets laten zien niet meer genoeg is. We willen voelen, ervaren, ondergedompeld worden.

In het theater gaan we van ‘toeschouwer in een stoel’ naar ‘deelnemer aan de voorstelling’. Complete filmsets worden nagebouwd zodat we kunnen voelen, ruiken en proeven wat er in de film gebeurt. Zelfs supermarkten krijgen kookeilanden, proefplekken en customer experience-managers.

Ook het onderwijs beweegt mee, constateert reisorganisatie Travel Inventive. De gesprekken die zij met docenten voeren, bevestigen dat het klaslokaal al lang niet meer de enige plek is waar geleerd wordt. Lessen worden learning experiences. De buitenwereld komt de school in, de school gaat naar buiten. Leerlingen die leren door te doen en door mee te maken, blijken niet alleen effectiever, maar ook met meer plezier nieuwe inzichten en vaardigheden op te doen dan wanneer ze in de klas zitten te luisteren.

Tegelijkertijd ziet Travel Inventive dat een groot aantal schoolreizen nog traditioneel georganiseerd is. Bevlogen docenten dompelen hun leerlingen onder in de Europese steden en vertellen vol passie over cultuur, geschiedenis en actualiteit. Leerlingen daarentegen zijn vaak slecht voorbereid op wat komen gaat en zijn vooral bezig met hun volgende vrije moment. De schoolreisformule is door de jaren heen weinig veranderd.

Vreemd eigenlijk, want als er één moment in het schooljaar is waarop een leerling de buitenwereld in gaat en de kans heeft om een nieuwe ervaring op te doen, is het de schoolreis. Je bent in een vreemde omgeving, weg van je vertrouwde plek en patronen: dan sta je vanzelf meer open voor nieuwe dingen, alles is immers nieuw.

Onderzoek vanuit Travel Inventive onder docenten bevestigt dat dit langzaamaan gebeurt en steeds meer weerklank krijgt. De komende jaren gaat de schoolreis plaatsmaken voor wat Travel Inventive een Travel Learning Experience noemt. Een zorgvuldig ontworpen reiservaring die leerlingen onderdompelt en ze verschillende gezichtspunten aanreikt. Hierdoor leren jongeren veel beter te reflecteren.


'We willen voelen, ervaren, ondergedompeld worden.'


Samen met vooruitstrevende scholen startte Travel Inventive enkele jaren geleden een zoektocht naar ideale travel learning experiences. Voorbeelden wat de reisorganisatie samen met docenten ontwikkeld heeft, zijn onder andere games die leerlingen leren om contact te maken, een andere taal te spreken, zich te verdiepen in een stad en haar geschiedenis. Ongemerkt, want ze zijn bezig met een spel dat zich over de stad uitstrekt en waarvan ze dolgraag het volgende stuk willen ontdekken.

Daarnaast bevestigt het onderzoek dat docenten enthousiast worden van schoolreizen rondom actuele thema’s als polarisatie, waarin leerlingen in voormalige conflictgebieden van dichtbij zien en meemaken wat er gebeurt als polarisatie uit de hand loopt. Een ander initiatief richt zich op leren samenwerken, doorzetten en creatief zijn tijdens een expeditie op een onbewoond eiland. Andere projecten richten zich op het leerlingen laten ontdekken hoe je leven eruit ziet als je in een totaal andere wereld wordt geboren dan die wij kennen – ergens in Afrika bijvoorbeeld.

De vele gesprekken met docenten en diverse pilots bevestigen het life lasting-effect van deze reizen. Sluit je als docent aan bij deze beweging. Deel jouw ervaringen en ontwikkel mee aan impactvolle Travel Learning Experiences.

Want zeg nou zelf, een gewone schoolreis, dat is toch niet meer van deze tijd? Aldus Travel Inventive (www.werkweek.nl/travel-inventive).  

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al onze aanbiedingen en nieuwtjes!